כל המידע על בחירת שערים לבית
התקנת שער יכולה להיות פשוטה מאוד או מסובכת מאוד – תלוי כמובן בסוג השער, במטרתו ובמאפיינים של השימוש בו. אם מדובר בשער פשוט לגינה או לחצר, או אפילו בשער כניסה לבית שאיננו חשמלי או מאובטח, כל שעלינו למצוא הוא מסגר אמין (או נגר, במקרה של שער מעץ) שיוכל לייצר עבורנו שער מתאים מן החומר המתאים ולהתקינו במקומו.
אם אנו מעוניינים להתקין בביתנו שער מתוחכם ומאובטח (למשל, שער חשמלי עם מערכת אינטרקום או אפילו עם מערכת ווידיאו) הבעייה סבוכה מעט יותר. שער כזה כבר כולל בתוכו כמה תחומי ייצור ועבודה שחייבים כולם להשתלב בשלמות זה בזה.
ממה מתחילים?
יש להגדיר את התכונות הרצויות - מידת ההגנה שיספק השער, שיטת הפתיחה שלו (נגרר או מתרומם), מהירות הפתיחה, דרך הפתיחה (ידנית, חשמלית, אלקטרונית, מאובטחת), האסתטיקה שלו, החומר ממנו ייבנה, השינויים המתבקשים בסביבת ההתקנה (מסילה, מתקנים, העברת כבלים וכו'), הרעש שיישמע בזמן פתיחה וסגירה (נקודה שבדרך כלל לא חושבים עליה!), ועוד. ככל שההגדרות וההסכמות יהיו מפורטות יותר, כן יקטן הסיכוי לסכסוכי שכנים בעתיד.
בחירת חברת מקצועית בתחום
כיצד נבחר חברה אמינה שתתקין לנו שער איכותי ואסתטי שיפעל כהלכה שנים רבות? המלצות של לקוחות מרוצים מסייעות כמובן, אך גם המלצה טובה אינה פוטרת אותנו מביצוע של כמה בדיקות צרכניות בסיסיות:
- האם זו חברה ידועה בתחומה? ככל שהחברה גדולה וידועה יותר, כן גדל הסיכוי שהיא תעמוד בהתחיבויותיה וש"יהיה עם מי לדבר" במקרה של תקלה. כדאי לבדוק פירסום בדפי זהב, האם יש אתר אינטרנט, והאם יש תגובות והמלצות גולשים.
- האם הצעת המחיר מבוססת על בדיקה בשטח? הצעת מחיר טלפונית מבלי לבדוק את השטח המיועד להתקנת שער ומבלי להבין את הסביבה בה יותקן ויופעל אינה יכולה להיחשב "רצינית".
- האם המתקין מוכן לתת שמות של לקוחות קודמים? מתקין טוב שמייצג חברה רצינית לא יהסס לתת שמות וטלפונים של לקוחות קודמים אצלם התקין שער מהסוג שבו אתם מעוניינים. כדאי לבקש שמות של לקוחות שהתקינו שער לפני שנה ויותר, לשמוע את חוות דעתם על השירות שקיבלו ולחקור אותם לגבי תקלות שאירעו ודרך הטיפול בהן. גם אם הטיפול בתקלות היה טוב ומהיר, עצם הופעתן מעוררת שאלה – שער אמור להיות מתקן אמין מאוד שפועל ללא תקלות שנים רבות.
סוגים שערים
שערי הזזה על מסילות
סוג שערים זה נפוץ מאוד בכניסות לחניונים פרטיים, בדרך כלל תת-קרקעיים. שערים אלה נעים על מסילה הקבועה בקרקע (או לעיתים תלויים על מסילה עילית), ולכן יכולים להיות כבדים וחזקים; יחד עם זאת, אין צורך בכוח רב כדי להניעם – מנוע חשמלי קטן יחסית מספיק לכך. עבור פתח ברוחב רגיל שמספיק למכונית אחת ניתן להתקין שער יחיד, אך אם הפתח רחב מאוד ניתן להתקין שער כפול שמורכב משתי יחידות. יחידות אלה יכולות להיות עצמאיות ולהיפתח כל אחת לכיוון אחר (אחת ימינה והשנייה שמאלה), אך אם יש מקום לפתיחה בצד אחד בלבד ניתן להתקין שער נגרר – שער בו יחידה אחת גוררת את השנייה, כך ששתיהן נגררות לאותו צד אך תופסות מקום של יחידה אחת בלבד.
שערי הזזה על מסילות
סוג שערים זה נפוץ מאוד בכניסות לחניונים פרטיים, בדרך כלל תת-קרקעיים. שערים אלה נעים על מסילה הקבועה בקרקע (או לעיתים תלויים על מסילה עילית), ולכן יכולים להיות כבדים וחזקים; יחד עם זאת, אין צורך בכוח רב כדי להניעם – מנוע חשמלי קטן יחסית מספיק לכך. עבור פתח ברוחב רגיל שמספיק למכונית אחת ניתן להתקין שער יחיד, אך אם הפתח רחב מאוד ניתן להתקין שער כפול שמורכב משתי יחידות. יחידות אלה יכולות להיות עצמאיות ולהיפתח כל אחת לכיוון אחר (אחת ימינה והשנייה שמאלה), אך אם יש מקום לפתיחה בצד אחד בלבד ניתן להתקין שער נגרר – שער בו יחידה אחת גוררת את השנייה, כך ששתיהן נגררות לאותו צד אך תופסות מקום של יחידה אחת בלבד.
שערים מתרוממים (נגללים)
אלה שערים שאופייניים לכניסות צרות של חניונים ומוסכים פרטיים. שערים אלה אינם נפתחים הצידה אלא נגללים או מתרוממים כלפי מעלה, ולכן הם שימושיים מאוד במקומות קטנים. שערים כאלה יכולים להיפתח בגלילה מלאה כמו תריס, בגלילה חלקית במקביל לתקרה, או בהרמה מלאה כיחידה אחת, בדומה לדלת.
*שערי הזזה וכן שערי כנף בנויים בדרך כלל בצורה מסיבית מסורגי מתכת חזקים. ככל שהסורגים חזקים יותר, השער כמובן כבד יותר וזקוק למסילות וגלגלים משוכללים יותר ולמנוע חזק יותר שיניע אותו. במקומות בהם חפצים להסתיר את פנים המגרש או החניון מעיניים סקרניות (למשל, בכניסה למפעל ביטחוני), שערים כאלה בנויים מלוחות אטומים או מצופים בלוחות אטומים. שערים מתרוממים למוסכים ולחניונים פרטיים, שחייבים להיות קלים יחסית בגלל מנגנון ההרמה, בנוים תמיד מחוליות אטומות שמחוברות ביניהן בצירים, ולא מסורגי מתכת כבדים.